MZL – Odnawia IRYDĘ

Z radością informujemy, że Mieleckie Zakłady Lotnicze (MZL) ponownie podejmują się prac renowacyjnych, tym razem na wyjątkowym samolocie Iryda o numerze bocznym 104! ✈️

Historia Irydy 104:

Samolot PZL I-22 Iryda, znany również jako M-91, to polski dwumiejscowy, dwusilnikowy odrzutowiec szkolno-bojowy. Prace nad tym modelem rozpoczęły się w 1976 roku, a pierwszy prototyp oblatano 3 marca 1985 roku. Iryda 104 była jednym z pierwszych egzemplarzy przekazanych do eksploatacji w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie w 1992 roku.

Ten konkretny model, oblatany w czerwcu 1992 roku, służył jako czwarty prototyp poddawany modernizacjom i dodatkowym próbom statycznym. Iryda była największym po II Wojnie Światowej programem budowy polskiego samolotu odrzutowego, który niestety nie został w pełni zrealizowany.

Ciekawostka:

Iryda była wyposażona w dwa silniki odrzutowe Kaszub-3 W 22 (K-5) lub K-15, osiągając maksymalną prędkość 940 km/h i pułap 13 700 metrów. Była to maszyna o imponujących osiągach, która miała potencjał, by stać się kluczowym elementem polskiego lotnictwa szkoleniowego.

Dlaczego renowacja jest ważna?

Renowacja Irydy 104 to nie tylko przywrócenie dawnej świetności tego wyjątkowego samolotu, ale także hołd dla polskiej myśli technicznej i inżynieryjnej. To także okazja, by młodsze pokolenia mogły zobaczyć na własne oczy kawałek historii polskiego lotnictwa! 🛠️✈️

f