Nasza historia
Zapraszamy do poznania bliżej naszej historii i przekonania się, dlaczego Mieleckie Zakłady Lotnicze są jednym z najważniejszych graczy w branży lotniczej w Polsce i na świecie.
Uzyskanie Specyfikacji Szkoleniowej TRTO
W dniu 31 października 2002 roku nasz Ośrodek Szkolenia Lotniczego EADS PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. Zakład Usług Agrolotniczych uzyskał Specyfikację Szkoleniową TRTO (Type Rating Training Organisation) nadaną przez Inspektorat Personelu Lotniczego przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego RP. Certyfikat dla naszego Ośrodka Szkoleniowego dotyczy pilotów polskich i obcokrajowców oraz szkolenia na terenie Polski i poza jej granicami.
Rozwój stacji paliwowych
W dniu 6 czerwca 2001 otwarta została nasza stacja paliw lotniczych TOTAL FINA i zatankowany został pierwszy samolot PZL-104 Wilga.
Sprzedaż udziałów
W dniu 28 sierpnia 2001 roku europejskie konsorcjum EADS CASA zakupiło 51% akcji PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. i w ten sposób weszliśmy w struktury największej europejskiej firmy lotniczej.
Budowa nowego hangaru
W dniu 6 grudnia 2000 roku otrzymaliśmy pozwolenie na budowę nowego hangaru i w dniu 21 lipca 2001 roku podczas wyjazdowej sesji Zarządu miała miejsce oficjalna uroczystość przekazania nam nowego hangaru o powierzchni 1080 m2.
Rozwój siedziby firmy
W dniu 18 maja 2000 roku zakupiliśmy nowy teren (1 ha 59 ar 35 m2) na lotnisku w Mielcu wraz z budynkami, które zaadaptowaliśmy na biura i plac pod nowy hangar.
Powołanie głównej siedziby
Baza usług agrolotniczych w Mielcu została ustanowiona główną siedzibą Zakładu Usług Agrolotniczych w Mielcu w strukturze PZL „Warszawa-Okęcie”.
Szkolenia z gaszenia pożarów
ZUA przeszkolił pierwszych pilotów w zakresie technik i technologii gaszenia pożarów. W tym samym roku w Polsce rozpoczęto wdrażanie programu zwalczania pożarów leśnych przy pomocy samolotów. Pierwsze bazy przeciwpożarowe zorganizowano w Gozdnicy, Szczecinie i Warszawie. Ilość baz zwiększała się z każdym rokiem.
Dotacje
Rząd Polski obciął dotacje dla rolnictwa i to w praktyce oznaczało koniec usług agrolotniczych w Polsce. W efekcie w roku 1991 zakontraktowany został tylko jeden AN-2 przez jedno z owych wielkich gospodarstw rolnych zwanych PGR-ami.
Wzrost zatrudnienia
W okresie od 1976 do 1980 roku obszar objęty zabiegami rolniczymi przekraczał 2 mln hektarów rocznie. W tym okresie zatrudnienie wzrosło z 240 osób (60 pilotów i 86 mechaników) w roku 1972 do 805 osób (266 pilotów i 298 mechaników) w roku 1986.
Rozwój usług agrolotniczych
był „złotym wiekiem” dla usług agrolotniczych w Polsce ze szczytem przypadającym na rok 1980 – w tamtych sezonach PGR-y (Państwowe Gospodarstwa Rolne) kontraktowały średnio 150 samolotów przy gwarantowanym minimum nalotu na jeden samolot wynoszącym 360 godzin.
Powołanie Zakładu Usług Agrolotniczych
w ramach struktury Polskich Zakładów Lotniczych (PZL) „Warszawa Okęcie” powołano Zakład Usług Agrolotniczych.